Kuluttajatutkimus: Lihalla on tärkeä rooli perheen ruokailussa

Julkaistu 27.02.2020

 

Lihalla on paikkansa erityisesti perheen ruokailussa ja lihan korvaaminen jollakin muulla elintarvikkeella koetaan vaikeaksi. Lihasta luopuminen on miesten ja naisten mielestä yhtä vaikeaa perheen kannalta, mutta henkilökohtaisesti vaikeampaa miehille.

Lihatiedotuksen teettämän lihan kulutusta selvittävän tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia suomalaisista pitää lihaa hyvänä ruokana ja katsoo sen olevan oleellinen osa koko perheen ruokailua. Jossain muodossa lihaa syö 96 prosenttia suomalaisista.

Tutkimus selvitti myös suhtautumista lihasta luopumiseen. Henkilökohtaisesti tai perheen kannalta lihan jättäminen pois ruokavaliosta on vaikeaa noin 60 prosentille suomalaisista. Sama määrä on myös sitä mieltä, että mikään muu elintarvike ei korvaa tarpeeksi hyvin lihaa. Lihasta luopuminen perheen ruokailussa on miesten ja naisten mielestä yhtä vaikeaa, mutta miehille henkilökohtaisesti vaikeampaa kuin naisille.

- Lihaa syödään maun, tottumuksen ja hyvän ravintosisällön takia. Laaja ja monipuolinen lihavalikoima sopii monenlaiseen ruuanvalmistukseen ja helpottaa varsinkin perheiden arkiruokailua, arvioi Lihatiedotuksen Riitta Stirkkinen pohtiessaan kuluttajien ruokavalintoja. Monipuolinen ja vaihteleva ruokavalio toteutuu, kun syö sopivasti lihaa, runsaasti värikkäitä kasviksia ja juureksia sekä täysjyväviljaa, kalaa, maitovalmisteita ja pehmeää rasvaa.

Vuoden 2019 ennakkotietojen mukaan naudan, sian, siipikarjan ja karitsan kokonaiskulutus oli 423,1 miljoonaa kiloa, kaksi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Kulutus tilastoidaan luullisena lihana, ns. ruholihana. Kun ruholihan määrästä poistetaan luut ja otetaan huomioon hävikki ja jatkojalostus, syödyn lihan osuus on noin puolet siitä.

Lisätietoja: Riitta Stirkkinen, p. 050 560 2567, riitta.stirkkinen@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi

Lähteet:

  • Lihan kulutusta ohjaavat tekijät 2019 -tutkimus, johon vastasi 1 103 yli 15-vuotiasta suomalaista, pl. Ahvenanmaa. Virhemarginaali +/- 3. Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy 18.-23.10.2019 Lihatiedotuksen toimeksiannosta.
  • Kantar TNS Agri Oy:n kokoama Lihabarometri 2019, ennakko

» Takaisin uutisiin