Kinkku pitää pintansa joulupöydän kunkkuna
Julkaistu 30.11.2016
Joulukinkun asema suomalaisessa joulupöydässä on edelleen vahva. Tänäkin jouluna seitsemään kotitalouteen kymmenestä aiotaan ostaa kinkku. Määrä on sama kuin viime vuonna. Suosituin kinkkutyyppi on juhlakinkku, mutta myös muut pienet kinkut ja kinkkurullat ovat kasvattaneet suosiotaan.
Lihatiedotuksen teettämän Joulukinkun ostoaikomukset 2016 -tutkimuksen mukaan kinkun ostavista talouksista 85 prosenttia ostaa kotimaisen kinkun. Kinkun alkuperällä ei ole väliä 14 prosentille talouksista ja ulkomainen kinkku hankitaan yhteen prosenttiin talouksista. Luomukinkun hankkisi lähes joka kolmas talous, jos se olisi mahdollista. Tutkimuksen toteutti Suomen Gallup Elintarviketieto Oy 18.-23.11.2016 ja siihen vastasi 1 015 yli 15-vuotiasta suomalaista.
Jos kinkkua ei hankita, reilu kolmannes talouksista korvaa sen jollakin muulla ruoalla. Kinkku korvataan useimmiten kalkkunalla (30 %), kalalla (20 %), riistalla tai muulla lihalla (20 %) sekä kasviksilla, tofulla tai seitankinkulla (11 %).
Pienten kinkkujen suosio jatkuu
Joulukinkkuja myydään vuosittain 6-7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2015 kinkkuja myytiin 6,9 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli 7 prosenttia. Luomukinkkujen osuus koko kinkkumäärästä oli alle 2 prosenttia.
Suosituimmaksi kinkkutyypiksi on noussut 5-7 kilon painoinen juhlakinkku. Myös muut pienet kinkut, kinkkurullat ja valmiiksi viipaloidut joulukinkut ovat vieneet tilaa perinteiseltä joulukinkulta, vaikka silläkin on edelleen oma kannattajakuntansa. Suomalaiset raa'at kinkut (pakastetut ja tuoresuolatut) ovat aina harmaasuolattuja, eikä punaista väriä tuovaa nitriittiä niissä saa käyttää. Kypsänä myytäviin joulukinkkuihin nitriitin käyttö on sallittua.
Lähteet: Joulukinkun ostoaikomukset 2016, Suomen Gallup Elintarviketieto Oy, Analyse2:n ja Suomen Elintarviketeollisuuden Tietopalvelu ETU Oy:n elintarvikemarkkinoiden seurantapalvelu SELMA, tullitilastot ja Pro Luomu ry:n tiedote 10.11.2016
Kuva: Toni Härkönen