Joulukinkun tulee kuluttajien mielestä olla kotimainen
Julkaistu 19.12.2022
Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Kolme neljästä kotitaloudesta aikoo ostaa jouluherkuksi kinkun. Joulukinkun kotimaisuus on kuluttajille erinomaisen tärkeä asia, sillä 90 prosenttia kinkun hankkivista kotitalouksista valitsee kotimaisen kinkun.
Lihatiedotuksen Kantar TNS Agrilla teettämästä tutkimuksesta käy ilmi, että vastaajista 73 % aikoo syödä tänä joulua kinkkua. Kinkkua syövien osuus on hieman noussut viime vuodesta (2021/70 %).
Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia, kotimaisuuden tärkeyttä sekä luomukinkun ostoaikomuksia.
Kinkku ostetaan tänä vuonna useampaan kotitalouteen sillä 75 prosenttia suomalaisista aikoo hankkia joulukinkun tänäkin vuonna (73 %/2022).
Kinkun kotimaisuus on aina ollut merkittävä kriteeri kinkun valinnassa. Vastaajista 81 % pitää kotimaista alkuperää tärkeänä ja kinkun hankkivista talouksista vajaa 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun. Kaksi prosenttia kinkun hankkivista talouksista ostaa ulkomaisen kinkun, kun taas 11 % :lle alkuperällä ei ole väliä. Kolmannes kinkun hankkivista talouksista ostaisi luomukinkun, jos se olisi mahdollista.
Puolet heistä, jotka eivät aio hankkia kinkkua joulupöytäänsä eivät korvaa kinkkua mitenkään. Useimmiten joulukinkku korvataan kalkkunalla, riistalla, muulla liharuoalla, kalalla tai kasviksilla. Koko väestöstä noin kolme prosenttia korvaa kinkun jollakin kasviperäisellä ruoalla, esimerkiksi seitanilla.
Lisätietoja: Lihatiedotus, info@lihatiedotus.fi, www.lihatiedotus.fi
Lähde: Joulukinkun ostoaikomukset 2022, Kantar TNS Agri Oy. Tutkimus tehtiin 18.–23.11.2022 ja siihen vastasi valtakunnallisesti 1 089 suomalaista, poislukien Ahvenanmaa. Aineisto painotettiin edustamaan 18-74-vuotiasta väestöä. Virhemarginaali on +/- 3 prosenttia.